Mapy wartości gruntów jako czynnik wspomagający gospodarowanie terenami w gminie

Zarządzanie terenami w aspekcie gospodarki nieruchomościami to m.in. działania związane z tworzeniem, rejestrowaniem oraz udostępnianiem informacji o terenie. Informacje te mogą dotyczyć sposobów użytkowania terenu oraz jego zagospodarowania. Gospodarowanie nieruchomościami obejmuje również aspekt prawa własności oraz szacunkowej wartości terenu. Prowadzenie sprawnej gospo-darki nieruchomościami na szczeblu samorządowym wymaga wiarygodnej oraz ak-tualnej informacji, opartej na rzeczywistej lokalnej sytuacji. Jednym z rodzajów in-formacji usprawniającej procedury gospodarowania przestrzenią na terenie gminy są informacje na temat wartości nieruchomości. Artykuł prezentuje metodykę tworzenia map wartości gruntów oraz możliwości ich wykorzystania w procesie go-spodarowania nieruchomościami. Warunek wiarygodności map wartości gruntów może być poparty faktem, iż opracowanie powstaje na podstawie monitoringu lo-kalnego rynku nieruchomości. Mapy wartości gruntów stanowią opinię o cenie gruntu możliwej do uzyskania w przypadku sprzedaży gruntu w normalnych wa-runkach rynkowych, przy wykluczeniu transakcji o charakterze wymuszonym lub podyktowanych szczególnymi uwarunkowaniami. Mapy wartości gruntów mogą ułatwić gospodarowanie nieruchomościami, zaspokoić potrzeby informacyjne in-westorów oraz stanowić punkt wyjścia do określenia wartości gruntów dla potrzeb katastru nieruchomości. Rozważania zweryfikowano na wybranym obiekcie małopolskiej gminy wiejskiej, prezentując w efekcie przykład mapy wartości gruntów.     ...

Problematyka przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na przykładzie miasta Krakowa

Użytkowanie wieczyste jest prawem rzeczowym pośrednim pomiędzy prawem własności a ograniczonymi prawami rzeczowymi. Przedmiotem użytkowania wieczystego mogą być grunty stanowiące własność Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Sama instytucja użytkowania wieczystego wzbudza ostatnio wiele kontrowersji. Przedmiotem zainteresowania jest zarówno samo prawo, jak i możliwość jego przekształcenia w prawo własności, a nawet pojawiają się głosy postulujące likwidację tego prawa.Kwestie przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności reguluje obecnie ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 83). Pierwotna treść tej ustawy, mimo iż ujęta zaledwie w dziesięciu artykułach została sformułowana nieprecyzyjnie, dając początek bogatemu orzecznictwu w tym zakresie. W artykule przeanalizowano kolejne nowelizacje powołanej ustawy wskazując na znaczące zmiany dotyczące podmiotów i przedmiotów postępowania przekształceniowego, organów prowadzących postępowanie i organów odwoławczych oraz sposobów i zasad ustalania opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Ostatnia znacząca nowelizacja ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości została dokonana ustawą z dnia 28 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 187, poz. 1110). Nowelizacja ta była wynikiem dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z ...

POTRZEBA CZYNNEGO PROWADZENIA EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW

Ewidencja gruntów i budynków (EGiB) nazywana też przez ustawodawcę katastrem nieruchomości powinna funkcjonować w zgodzie z aktualnymi przepisami prawa spełniając jednocześnie społeczne oczekiwania i zapewniając powszechny dostęp do danych ewidencyjnych przez użytkowników, którzy z nich korzystają. Niewątpliwy wpływ na wiarygodność i użyteczność danych znajdujących się w tym państwowym rejestrze ma sposób jego prowadzenia, który co do zasady może być czynny bądź bierny. W przypadku czynnego prowadzenia EGiB i jego nieustannej aktualizacji informacje w nim zawarte będą miały wysoką wartość użytkową. Bierne prowadzenie EGiB powoduje z kolei nieodwracalną nieaktualność danych ewidencyjnych i brak ich wiarygodności. Głównym celem artykułu jest ocena jakości danych zgromadzonych w ewidencji gruntów i budynków oraz wskazanie, iż czynne prowadzenie tego rejestru odgrywa niezmiernie ważną rolę z punktu widzenia późniejszego użytkownika i odbiorcy danych ewidencyjnych. Na potrzeby analiz zaprezentowano dane z obszaru gminy Michałowice, woj. małopolskie. W pracy zaproponowano i przedstawiono także sposób, który może poprawić aktualność tego publicznego rejestru. ...