In the 21st century, at constant economic and industrial development, the efficient and fast management of technical infrastructure is a key element. Its quality and technical condition considerably influence rural development, possibi-lities to acquire capital, create new jobs, etc. One of the key issues is the road in-frastructure, i.e., network of commune roads, and its condition, while the possibility of management and promptness of decision making determine and are of key importance for planning further development of the commune.In order to manage the road network efficiently and fast, the commune needs all available relevant information. Data describing road technical parameters are the spatial data. Accumulation of the data in geographical database gives a general spatial picture of the commune road network. All data describing roads are recorded in so called road books. The obligation is imposed on the communes by the Minister of Infrastructure Regulation in the method of numbering and registration of public roads [Journal of Laws, No. 67, Items 582 and 583 of 25 April, 2005].The main objective of the presented paper was the realization of a geogra-phical database of the parameters of road network for the Raciechowice Commune Authorities using GPS receiver and the MapSource and ArcView ...
Realizacja zadań z zakresu ochrony i kształtowania krajobrazów wiejskich, zarządzania przestrzenią i planowania, wymaga posiadania odpowiednich danych geoinformacyjnych. Dane te gromadzone są obecnie w różnego rodzaju bazach, a kluczowym pytaniem jest ich aktualność i przydatność. Do prac geodezyjnych oraz do zbierania danych geoprzestrzennych dla sys-temów GIS najczęściej wykorzystywane są techniki satelitarnego pozycjonowania DGPS (Differential GPS) oraz RTK (Real Time Kinematic). W pracy przedstawiona została ocena przydatności wybranego odbiornika satelitarnego typu Mobile Mapper, Topcon GMS-2, do budowy bazy w zakresie obiektów małej architektury (kapliczki, krzyże przydrożne, pomniki, tablice pamiątkowe, itp.). Pomiary badawcze przeprowadzono w pasie drogi krajowej DK79 na odcinku Kraków - Sandomierz. W pracy wykazano, że zastosowana technika DGPS pozwala na lokalizację terenową obiektów w czasie rzeczywistym z dokładnością do 1m. Efektem pracy jest powstanie bazy danych geograficznych pomierzonych obiektów w programie Quantum GIS (QGIS). Przedstawiona metodyka potwierdziła wysoką przydatność zaproponowanego rozwiązania przy stosunkowo niskich kosztach zestawu pomia-rowego. ...