Głównym celem pracy była ocena stanu nowych zadrzewień wykonanych przy drodze ekspresowej S7 miedzy Jedlińskiem a Grójcem. Istnieje wiele przykładów na to, że nasadzenia nowych drzew przy drogach nie spełniają współczesnych wymagań i wyglądają źle lub przepadają w krótkim czasie od posadzenia. Jest to przyczyną dużych strat publicznych środków oraz ogromnych, niewycenionych strat dla środowiska i krajobrazu. Wyniki przeprowadzonych obserwacji dotyczącej oceny stanu drzew posadzonych wzdłuż drogi S7 pomiędzy Jedlińskiem a Grójcem pokazały, że prawie 50% drzew przepadło w ciągu 2-3 lat od posadzenia. Całkowita liczba posadzonych drzew należących do 8 gatunków wyniosła 1775 szt. z tego 887 roślin wypadło z różnych przyczyn. To spowodowało straty na poziomie 134 tys. zł dla tego odcinka drogi. Całkowita wartość nasadzeń drzew przy S7 oszacowana była na 287 tys. zł, w tym wartość zakupu samych drzew wyniosła 169 tys. zł. ...
Od wielu lat toczą się dyskusje wokół zielonych alei wzdłuż dróg i ulic, a każdy wypadek spowodowany przez drzewo, staje się argumentem do usuwania drzew sąsiednich. Opinie społeczne kształtują nagłaśniane przez media jednostkowe przypadki wypadków śmiertelnych spowodowanych przez wiatrołomy, demonizujące skalę zagrożenia. Aby skutecznie zapobiegać zagrożeniom, niezbędne jest opracowanie planów zarządzania ryzykiem oraz prowadzenie monitoringu dróg przy użyciu obiektywnej metody oceny zagrożenia. Celem badań jest opracowanie zasad kształtowania zadrzewień przydrożnych z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa. Opracowano 3 modele zadrzewień przydrożnych. Porównano je z drogami klasy lokalnej (30 obiektów) i klasy głównej (5 obiektów), gdzie odnotowano wypadki drogowe. Oceniono, jakie cechy drogi wpływają na wypadki związane z najechaniem na drzewo. Duże drzewa przy drogach nie muszą stanowić zagrożenia bezpieczeństwa dla ludzi i mienia. Jednak znaczący wpływ na bezpieczeństwo ma odległość pni drzew od krawędzi drogi. ...