Oceny i analizy SWOT przeprowadzone dla gospodarstw agroturystycznych wykazały, że pomimo newralgicznych punktów utrudniających prowadzenie usług (m.in. braku kapitału czy dobrej promocji) obserwuje się duże możliwości tkwiące w działaniach jednostkowych. Posiadany wybór atrakcji i możliwości aktywnego spędzenia czasu, korzystne warunki mieszkaniowe to tylko niektóre z czynników pozwalających zaistnieć gospodarstwom na rynku. Utrudnień w pro-wadzeniu tego przedsięwzięcia należy się doszukiwać przede wszystkim w braku korzystnych i jednocześnie pobudzających tę usługę płaszczyzn instytucjonalnych, organizacyjnych i finansowych. Szczególną rolę w pomocy do pełnego wykorzy-stania potencjalnych zdolności kwater winny odegrać władze lokalne, budzące w gospodarzach największe nadzieje. Działania w sferze poprawy jakości produktu agroturystycznego powinny zmierzać do budowania ofert pod jeden konkretny ro-dzaj nabywców. Z uwagi na walory polskiej wsi podstawowym celem winno być ciągłe nastawienie na łączenie agroturystyki z czynnym gospodarstwem rolnym. ...