JAKOŚĆ WITRYN INTERNETOWYCH W ZARZĄDZANIU MARKETINGOWYM NA PRZYKŁADZIE OBIEKTÓW TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE

Słowa kluczowe: marketing management, managerial marketing, rural tourism, quality of websites, agritourism, regional development, internet analytics

Streszczenie:

Literatura poświęcona turystyce na obszarach wiejskich, w tym agroturystyce, jest bardzo zróżnicowana. Liczne są opracowania poświęcone szeroko rozumianym zagadnieniom społeczno-gospodarczym. Turystyka przedstawiana jest w nich jako istotny kierunek rozwoju obszarów wiejskich, który niesie ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia dla mieszkańców wsi. Liczne są także opracowania, w których Internet prezentowany jest jako źródło przewag konkurencyjnych i narzędzie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw. Dotyczy to również obiektów turystyki wiejskiej.
Internet jest najczęściej wykorzystywany przez polskich przedsiębiorców w relacjach z administracją publiczną, w kontaktach z klientami, w działaniach marketingowych i handlowych oraz we współpracy z dostawcami i partnerami biznesowymi. Właściciele obiektów turystyki wiejskiej w Polsce coraz śmielej wykorzystują narzędzia internetowe w promocji i sprzedaży oferowanych wyrobów i świadczonych usług. Wciąż jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Dlatego też opisane tu zagadnienia mogą być dla nich szczególnie istotne.
Opracowanie to jest wprowadzeniem w tematykę zarządzania marketingowego opartego o jakość witryny internetowej oraz analitykę internetową. Jego istotną częścią jest opis metody oceny jakości witryn internetowych. Jej założenia przedstawiono na przykładzie badań witryn internetowych obiektów turystyki wiejskiej w Polsce. Zaprezentowana metoda jest pewnego rodzaju listą kontrolną, która powstała w oparciu o wieloletnie doświadczenie zawodowe. Ma charakter kompleksowy i modułowy. Oznacza to, że z powodzeniem można zastosować jej wybrane komponenty, bez względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto metoda ta bazuje na ogólnodostępnych narzędziach, których zastosowanie nie wymaga opłat licencyjnych (abonamentowych) i przewiduje nie tylko ocenę efektywności samej witryny, ale także ocenę miejsca jakie zajmuje w ekosystemie internetowym. W tym miejscu należy podkreślić praktyczną (poradnikową) wartość tego opracowania i zachęcić menedżerów marketingu oraz właścicieli obiektów turystyki wiejskiej w Polsce, w tym gospodarstw agroturystycznych, do zapoznania się z opisanymi tu zagadnieniami i uwzględnienia ich w procesie decyzyjnym. Publikacja ta może być także źródłem informacji dla nauczycieli akademickich oraz doradców rolniczych, którzy przekazaną tu wiedzę mogą zastosować w pracy dydaktycznej i doradczej.W tym miejscu pragnę podziękować Pani dr hab. Agacie Balińskiej ze
Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Panu prof. dr hab.
Wiesławowi Musiałowi z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, którzy opiniowali
niniejszą pracę za wyrozumiałość oraz krytyczne i jednocześnie konstruktywne
uwagi, które znacząco wpłynęły na jej ostateczny kształt.

Cytowanie:

Król K. 2018. JAKOŚĆ WITRYN INTERNETOWYCH W ZARZĄDZANIU MARKETINGOWYM NA PRZYKŁADZIE OBIEKTÓW TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich. Nr 2018/ III (2)