OCENA PRZYDATNOŚCI BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW LATAJĄCYCH DO KONTROLI PROCESÓW EROZYJNYCH WZDŁUŻ SZLAKÓW TURYSTYCZNYCH W ASPEKCIE KARTOWANIA GEOMORFOLOGICZNEGO

Słowa kluczowe: bezzałogowe statki latające, fotogrametria niskopułapowa, erozja, kartowanie geomorfologiczne

Streszczenie:

do opracowań geomorfologicznych. Badania przeprowadzono w Tatrzańskim Parku Narodowym (zielony szlak z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch). Jest to obszar, na którym procesy morfogenetyczne zachodzą z duża intensywnością. Efektem są liczne formy erozyjne. Do pomiarów został użyty wielowirnikowiec wyposażony w niemetryczną kamerę światła widzialnego. Pozyskane dane wykorzystano do wygenerowania wysokorozdzielczej ortofotomapy oraz numerycznego modelu pokrycia terenu (NMPT). W ramach prac terenowych przeprowadzono również kartowanie geomorfologiczne badanego obszaru. Na tej podstawie możliwa była ocena przydatności wygenerowanych NMPT do badań geomorfologicznych oraz ich korelacja z naziemnym kartowaniem geomorfologicznym. Opierając się na pozyskanych materiałach, podjęto próbę oceny skutków i intensywności erozji szlaków turystycznych w tej części Tatr. Do analiz wykorzystano wygenerowaną ortofotomapę i NMPT (dane aktualne) oraz dane archiwalne pochodzące z lotniczego skanowania laserowego przeprowadzonego w 2012 r. Interpretacja ww. materiałów pozwoliła stwierdzić, że produkty utworzone na podstawie danych pozyskanych z BSL są bardzo pomocne w opracowaniach geomorfologicznych. Korzystając z nich, można z dużą dokładnością określić stopień erozji na szlakach oraz ich zmiany przestrzenne, a także ocenić wizualnie i ilościowo stopień przekształceń terenu (m.in. określić objętości usuniętych pokryw zwietrzelinowych i materiału glebowego). Możliwe jest również wyciągnięcie wniosków o dalszym przebiegu procesów erozyjnych i wyznaczenie obszarów, które erozją mogą być objęte w niedalekiej przyszłości. To z kolei pozwoli na takie planowanie przebiegu szlaków oraz ich remontów, aby zminimalizować wpływ antropopresji spowodowany przez wzmożony ruch turystyczny.

Cytowanie:

Ćwiąkała P., Kocierz R., Puniach E., Szombara S., Nędzka M., Mrocheń D., Niewiem W., Wiącek P. 2018, vol. 15. OCENA PRZYDATNOŚCI BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW LATAJĄCYCH DO KONTROLI PROCESÓW EROZYJNYCH WZDŁUŻ SZLAKÓW TURYSTYCZNYCH W ASPEKCIE KARTOWANIA GEOMORFOLOGICZNEGO. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich. Nr 2018, vol. 15/ II (1)

Pliki do pobrania:

Autorzy

Kontakt:

Al. Mickiewicza 30, pawilon C-4 30-059 Kraków mail:pawelcwi@agh.edu.pl tel: +48 12 617 44 86

Kontakt:

Al. Mickiewicza 30, pawilon C-4 30-059 Kraków mail:kocierz@agh.edu.pl

Kontakt:

Al. Mickiewicza 30, pawilon C-4 30-059 Kraków mail:epuniach@agh.edu.pl

Kontakt:

al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków http://home.agh.edu.pl/~zgk/ mail:szombara@agh.edu.pl

Kontakt:

Al. Mickiewicza 30, pawilon C-4 30-059 Kraków mail:mnedzka@agh.edu.pl

Kontakt:

al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków http://www.kotg.agh.edu.pl/index.htm mail:dawid.mrochen@gmail.com

Kontakt:

Al. Mickiewicza 30, pawilon C-4 30-059 Kraków mail:w.niewiem@gmail.com

Kontakt:

Al. Mickiewicza 30, pawilon C-4 30-059 Kraków mail:paw.wiacek@gmail.com