Celem przeprowadzonych badań była ocena zanieczyszczenia występującego wzdłuż linii kolejowej zlokalizowanej na obrzeżach Warszawy, poprzez określenie zawartości wybranych metali ciężkich w wierzchniej warstwy gleby i mchu (Pleurozium schreberi). Badania zostały przeprowadzone w południowej części Warszawy (centralna Polska) w trzech punktach pomiarowych: przed przejazdem kolejowym, i za przejazdem w kierunku północnym. Próbki gleby i mchu zostały pobrane w każdego punktu w odległościach 1, 10, 20 i 30 m od linii kolejowej. Oznaczenia zawartości metali ciężkich wykonano metodą spektroskopii absorpcji atomowej (ASA). Spośród analizowanych punktów najwyższą zawartość Cu, Zn, Ni i Pb w glebie odnotowano w odległości 1 m od szlaku kolejowego. Odczyn (pH) gleby miał najniższą wartość w odległości 30 m (punkt pomiarowy A i B) natomiast najwyższą w odległości 1 m, natomiast wartości EC były najwyższe w punkcie pomiarowym A (okolice stacji kolejowej). Maksymalne zawartości metali ciężkich (Cu, Zn, Ni) w mchu (Pleurozium schreberi) występowały w bezpośredniej bliskości szlaku kolejowego.
ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa http://wiks.sggw.pl/struktura_f.htm mail:maja_radziemska@sggw.pl
ul. Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa wiks.sggw.pl mail:joanna_fronczyk@sggw.pl
ul. Plac Łódzki 4, 10-727 Olsztyn http://www.uwm.edu.pl/kchemsr/ mail:zbigniwe.mazur@uwm.edu.pl
Zemedelska 1, 613 00 Brno, Czech Republic www.af.mendelu.cz/en mail:magda.vaverkova@uake.cz